Rendeletek

Fiatal házasok lakástámogatásának feltételei

Fábiánsebestyén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2006. (II. 21.) rendelete a fiatal házasok lakástámogatásának feltételeiről

A képviselő-testület a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében foglaltak alapján és a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a fiatal házasok lakáscélú támogatásairól a következő rendeletet alkotja.

 

1. Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet célja, hogy a Fábiánsebestyéni fiatal házasok első lakáshoz jutását, az első lakás felépítését, megvásárlását, használt lakás esetén megvásárlása esetén az első lakás bővítését, korszerűsítését megkönnyítse.

(2) E rendeletben foglalt feltételek alapján önkormányzati támogatás vehető igénybe a Fábiánsebestyén község közigazgatási területén lévő lakás építésére, bővítésére, vásárlására, korszerűsítésére. Nem minősül új lakás felépítésének vagy bővítésének meglévő épület, épületrész vagy építmény átalakítása.

(3) Az e rendelet alapján nyújtható támogatások a következők:

a) lakásépítési (-vásárlási) kedvezmény;

b) lakáskorszerűsítési;

c) lakásbővítési kedvezmény.

(4) A rendelet személyi hatálya Fábiánsebestyén község közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárságú fiatal házasokra (továbbiakban: igénylők) terjed ki.

 

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában

a) Fiatal házasok: azok a házastársak, vagy legalább egy éve közös háztartásban élő élettársak, akik az adás-vételi szerződés megkötésekor, az építési engedély kiadásának időpontjában, illetve lakáskorszerűsítés, lakásbővítés esetén a támogatási kérelem benyújtásakor 35. életévüket külön-külön nem töltötték be.

b) A támogatást kérő együtt költöző és közeli hozzátartozója: az egyeneságbeli rokon, az örökbe fogadott, a mostoha- és nevelt gyermek, a mostoha- és nevelőszülő, valamint a testvér, továbbá az egyeneságbeli rokon házastársa, a házastárs, élettárs egyeneságbeli rokona és testvére, aki a támogatással érintett lakásba költözik.

c) Jövedelem: a személyi jövedelemadóról szóló törvényben jövedelemként meghatározott vagyoni érték (bevétel) munkavállalói járulékkal, személyi jövedelemadóval, egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékkal, magán-nyugdíjpénztári tagdíjjal, valamint a jövedelemadóról szóló törvényben elismert költségekkel csökkentett része, függetlenül attól, hogy adómentesnek vagy adókötelesnek minősül.

E rendelet alkalmazásában nem minősül jövedelemnek a nemzeti gondozási díj és a hadigondozottak pénzbeli ellátása, az életüktől és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló törvény szerint járó életjáradék, az átmeneti segély, ideértve a meghatározott célra kapott segélyt is, a rendszeres szociális segély, az időskorúak járadéka, a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, az ápolási díj, az anyasági segély, a rokkantsági járadék és a vakok személyi járadéka, a megváltozott munkaképességű személyt megillető juttatás (keresetkiegészítés, átmeneti keresetkiegészítés, jövedelemkiegészítés, átmeneti jövedelemkiegészítés, átmeneti járadék, bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka), a törvényen alapuló tartásdíj, ideértve a bíróság által előlegezett gyermektartásdíjat is, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényen alapuló gyermekvédelmi pénzbeli ellátások, a nevelőszülő részére az államilag gondozott gyermek tartásáért fizetett gondozási díj, az ösztöndíj, a tudományos továbbképzési ösztöndíjas munkabér jellegű ösztöndíjának kivételével, a kiküldetéssel, külszolgálattal és munkába járással összefüggő költségtérítés, a meghatározott kiadás fedezésére szolgáló összeg, a fogyatékossági támogatás.

d) Vagyon: ha e rendelet másként nem rendelkezik, jármű, gépi meghajtású termelő- és munkaeszköz, készpénz, takarékbetét, értékpapír, továbbá vagyoni értékű jog.

e) Munkabér: e rendelet alkalmazásában munkabérként azt az összeget kell alapul venni, amely a munkabért terhelő, abból a külön jogszabály szerint levonással teljesítendő adónak (adóelőlegnek), egészségbiztosítási és nyugdíjjáruléknak, magánnyugdíj-pénztári tagdíjnak, továbbá egyéb járuléknak, a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. tv. 165. § szerinti kielégítési sorrendben az Önkormányzat által e rendelet alapján nyújtott visszatérítendő kamatmentes hiteligényt megelőző egyéb követelésnek levonása után fennmarad.

f) Munkaviszony: e rendelet alkalmazásában munkaviszony olyan foglalkoztatási jogviszony, amely meghatározott munka, feladat tevékenység elvégzésére jön létre, a munkát biztosító munkaadó és a munkát ellátó munkavállaló között.

E rendelet alkalmazásában nem minősül munkaviszonynak a közmunka, a közcélú munka, közhasznú munka végzésére irányuló munkaviszony és a határozott idejű munkaviszony.

g) Új lakás: az alapozási munkáktól kezdődően teljes egészében újonnan épített, illetőleg emeletráépítéssel, vagy tetőtér-beépítéssel nem családi vagy ikerházon megvalósuló, a lakhatás feltételeinek a vonatkozó jogszabályi követelmények szerint megfelelő lakóegység, amely elkészültét követően használatbavételi vagy fennmaradási engedély köteles;

h) Használt lakás: a lakhatás feltételeinek a vonatkozó jogszabályi követelmények szerint megfelelő, használatbavételi vagy fennmaradási engedéllyel rendelkező, új lakásnak nem minősülő lakóegység.

3. § (1) Az 5. § (1) bekezdésének c) pontja alkalmazásában a 6 millió forintot érő ingó vagyon akkor tekinthető kizáró oknak, ha az igénylők által a kérelemben megjelölt adás-vételhez, építési, bővítési felújítási munkához szükséges saját erő összegén felül jelentkezik.

(2) Nem tekinthető a visszafizetés biztosítottnak különösen, ha egyik igénylő sem rendelkezik munkaviszonnyal, vagy munkaviszonyból származó jövedelemmel. Nem tekinthető a visszafizetés biztosítottnak akkor sem, ha az igénylők munkaviszonyban állása ellenére a részükre személyenként havonta kifizetett munkabér az öregségi nyugdíj legalacsonyabb összegét nem haladja meg.

 

3. A támogatás formája és feltételei

4. § (1) A fiatal házastársak kizárólag együtt részesíthetők helyi támogatásban, és csak akkor, ha a támogatással érintett részében az ingatlanon mindketten egymás között egyenlő arányú tulajdoni illetőséget szereznek.

(2) Helyi támogatás nyújtható Fábiánsebestyén község közigazgatási területén lévő

a) magántulajdonú lakóház építéséhez;

b) magántulajdonban álló új, használt, vagy értékesítés céljára épített lakás vásárlásához;

c) lakás komfortfokozat növekedéssel járó korszerűsítésére, lakás bővítésére.

(3) Az önkormányzat a 4. § (2) bekezdése szerinti helyi támogatást 50%-ban vissza nem térítendő támogatásként, 50 %-ban visszatérítendő kamatmentes kölcsönként nyújtja (továbbiakban: támogatás).

5. § (1) Nem adható a 4. § (2) bekezdés a)-b) pontja szerinti támogatás ha

a) a megvásárolni, építeni kívánt lakás szobaszáma meghaladja a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet 3. § (1)-(6) bekezdésében meghatározott méltányolható lakásigény felső határát;

b) lakhatása az ország területén bármilyen módon – tulajdonjoga, tulajdoni illetősége, holtig tartó haszonélvezeti joga révén – megoldott;

c) az ország területén összesen legalább 6 millió forintot érő ingó vagyona van;

d) a Ptk. 685. § b) pontjában meghatározott közeli hozzátartozójától szerzi meg az ingatlan tulajdonjogát;

(2) Nem adható a 4. § (2) bekezdés szerinti támogatás ha

a) a támogatás visszafizetése a kérelmező vagyoni és jövedelmi viszonyaira tekintettel nem biztosított;

b) a kérelmező valótlan tények közlésével, adatok elhallgatásával próbálja befolyásolni a kérelem elbírálását;

c) a igénylők nem járulnak hozzá a támogatás összege és járulékai erejéig Fábiánsebestyén Község Önkormányzata javára az érintett ingatlanra jelzálogjog, valamint ennek biztosítására elidegenítési és terhelési tilalom ingatlan-nyilvántartásba való bejegyezéséhez;

d) az igénylők vagy a velük együtt lakó, együtt költöző személy valamelyikét korábban bármely önkormányzat bármilyen lakáscélú támogatásban részesítette.

(3) Nem adható támogatás olyan használt lakás megvásárlására, amelynek állaga oly mértékben megromlott, hogy az abban való tartózkodás életveszélyes lenne.

 

4. A támogatás mértéke

6. § (1) Lakásépítés esetén egységesen a támogatás mértéke 150.000.- Ft.

(2) Használt lakás vásárlása esetén a támogatás mértéke egységesen 80.000.- Ft

(3) E rendelet 9-10. § szerinti lakásbővítés, lakáskorszerűsítés esetén: 60.000.- Ft

(4) A támogatás összege és járulékai erejéig érintett ingatlanra az ingatlan-nyilvántartásba jelzálogjogot, valamint ennek biztosítására elidegenítési és terhelési tilalmat kell bejegyezni.

 

5. A lakásépítési támogatás feltételei

7. § (1) Önkormányzati támogatásként lakásépítési támogatás illeti meg az igénylőket első lakásuk építési költségeinek megfizetéséhez.

(2) A kedvezmény a következő célokra nyújtható:

a) Fábiánsebestyén Község Önkormányzat közigazgatási területén új lakás felépítésére,

b) Fábiánsebestyén Község Önkormányzat közigazgatási területén az értékesítés céljára újonnan felépített és felépíttetett lakás megvásárlására.

 

6. A használt lakás vásárlására adható támogatás feltételei

8. § (1) Önkormányzati támogatásként lakásvásárlási támogatás illeti meg az igénylőket első lakásuk megvásárlásakor használt lakás vásárlása esetén a lakásvásárlás költségeinek megfizetéséhez.

(2) A kedvezmény a következő célokra nyújtható:

a) Fábiánsebestyén Község Önkormányzat közigazgatási területén a nem értékesítés céljára újonnan felépített vagy felépíttetett lakás megvásárlására,

b) Fábiánsebestyén Község Önkormányzat közigazgatási területén használt lakás megvásárlására.

(3) Nem adható a 8. § szerinti önkormányzati támogatás ha a használt lakás vételára lakossági szabad forgalomban történő lakásvásárlás esetén meghaladja a 6 millió forintot.

 

7. A használt első lakás vásárlása esetén lakáskorszerűsítésre adható támogatás feltételei

9. § (1) Önkormányzati támogatásként lakáskorszerűsítési támogatás illeti meg az igénylőket első lakásuk megvásárlásakor használt lakás vásárlása esetén a lakáskorszerűsítés költségeinek megfizetéséhez.

(2) A kedvezmény Fábiánsebestyén Község Önkormányzat közigazgatási területén a 9. § (1) bekezdés szerinti használt lakás komfortfokozat növelő felújítására, korszerűsítésére adható.

(3) Az (2) bekezdésének alkalmazásánál korszerűsítés a lakás komfortfokozatának növelése céljából víz-, csatorna-, elektromos-, gázközmű bevezetése, illetve belső hálózatának kiépítése, fürdőszoba létesítése olyan lakásban, ahol még ilyen helyiség nincs, központosított fűtés kialakítása vagy cseréje, beleértve a megújítható energiaforrások (pl. napenergia) alkalmazását is, az épület szigetelése, beleértve a hő-, hang-, illetve vízszigetelési munkálatokat, a külső nyílászárók energiatakarékos cseréje, tető cseréje, felújítása, szigetelése.

(4) Nem adható a 9. § szerinti önkormányzati támogatás olyan használt lakás korszerűsítésére, amelynek megvásárlásához az önkormányzat korábban lakásépítési, vagy használt lakás vásárlási támogatást adott az igénylők részére.

 

8. A használt első lakás vásárlása esetén lakásbővítésre adható támogatás feltételei

10. § (1) Önkormányzati támogatásként lakásbővítési támogatás illeti meg az igénylőket első lakásuk megvásárlásakor használt lakás vásárlása esetén a lakásbővítés költségeinek megfizetéséhez.

(2) A kedvezmény Fábiánsebestyén Község Önkormányzat közigazgatási területén a 10. § (1) bekezdés szerinti használt lakás alapterületének és szobaszámának növelését eredményező bővítésére adható.

(3) Az (2) bekezdésének alkalmazásánál bővítés a lakás alapterületének növelése céljából a meglévő építményhez legalább 6 m2-t elérő lakószoba hozzáépítése. Nem minősül lakás bővítésének meglévő épület, épületrész, lakás eltérő rendeltetésű helyiségének vagy építmény szobává történő átalakítása.

(4) Nem adható a 10. § szerinti önkormányzati támogatás olyan használt lakás bővítésére, amelynek megvásárlásához az önkormányzat korábban lakásépítési, vagy használt lakás vásárlási támogatást adott az igénylők részére.

 

9. Közös eljárási rendelkezések

11. § (1) A kérelmeket az erre rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani a polgármesteri hivatalba:

a) lakásépítés esetén a kérelem az építési engedély kiadásától számított egy éven belül, az építési tevékenység megkezdése után nyújtható be;

b) lakásvásárlás esetén a kérelem a vevő tulajdonjogának ingatlan nyilvántartásba történő jogerős bejegyzését követő két hónapon belül nyújtható be;

c) lakásbővítés, lakáskorszerűsítés esetén a bővíteni, korszerűsíteni kívánt első lakás tulajdonjogának jogerős bejegyzését követő egy éven belül lehet benyújtani.

(2) A 11. § (1) bekezdés a)-c) pontjában megállapított határidők jogvesztők, késedelem kimentésére nincs lehetőség.

(3) A kérelemhez csatolni kell:

a) építés esetén:

– tulajdoni lap,

– jogerős építési engedély,

– jövedelemigazolás;

b) lakásvásárlás esetén:

– tulajdoni lap,

– adásvételi szerződés,

– jövedelemigazolás.

c) lakásbővítés, lakáskorszerűsítés esetén:

– tulajdoni lap,

– lakásbővítés, lakáskorszerűsítés építési engedélye (amennyiben a lakáskorszerűsítés nem jár engedélyköteles építési tevékenységgel a kérelmező erről büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatot csatol)

– lakásbővítési, lakáskorszerűsítési munkák felsorolása, költségvetése. A korszerűsítési munkák felsorolásának, a költségvetésnek tartalmaznia kell, hogy a lakás hogyan és milyen mértékben bővül, komfortfokozata milyen munka eredményeképpen emelkedik.

(4) A kérelmeket a Képviselő-testület bírálja el. A megállapított támogatás folyósítása a Képviselő-testület határozata alapján a igénylők és az önkormányzat által kötött támogatási szerződés szerint történik. A támogatási szerződés aláírására az önkormányzat képviseletében a polgármester jogosult.

(5) Támogatás iránti kérelem elbírálását megelőzően az ügyfél vagyoni viszonyai, lakáskörülményei tisztázása érdekében környezettanulmány készíthető.

(6) Ha a helyi támogatásban részesülő személy a lakáscélú állami támogatásokról szóló 12/2001. (I. 31.) Korm. rendelet szerint lakásépítési kedvezményt, illetőleg adó-visszatérítési támogatást, vagy hitelintézeti kölcsönt vesz igénybe, a helyi támogatás összegét a kedvezményt vagy kölcsönt folyósító hitelintézet útján kell nyújtani

12. § A visszatérítendő kölcsön összegét a kedvezményben részesített házaspár 36 hónap alatt köteles  a Fábiánsebestyéni Polgármesteri Hivatal költségvetési számlájára havi egyenlő részletekben visszafizetni. A törlesztő részletet a hónap 20. napjáig kell befizetni.

 

6. Szerződésszegés, lehetetlenülés

13. § (1) A fennálló tartozás teljes mértékének visszafizetése annak mindenkori törvényes kamataival egy összegben esedékessé válik, ha

a) a támogatásban részesített 1 havi törlesztő részlettel késedelembe esik és e fizetési kötelezettségét legkésőbb a következő havi részlet esedékességének lejártáig nem pótolja;

b) nem a szerződésben foglaltaknak megfelelően teljesít és ezen tartozását írásbeli felszólítás ellenére sem rendezi.

(2) A támogatás teljes,  mindenkori törvényes kamataival növelt összegének visszafizetésére kötelesek egyetemlegesen a kedvezményezettek ha,

a) a támogatásban részesítését valótlan tények közlésével, adatok elhallgatásával befolyásolta,

b) a támogatás összegét a szerződésben rögzített céltól eltérően használta fel,

c) a támogatással érintett lakásra vonatkozó tulajdonjogának az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyeztetéséről a támogatás felvételétől számított 30 napon belül nem gondoskodik,

d) a lakás építését a jogerős építési engedélyben meghatározott határidőn belül nem kezdi meg, vagy attól engedély nélkül eltér.

e) a kedvezményezettek a támogatás igénybevételétől számított 36 hónapon belül elidegenítik azt az ingatlant, amelyre a támogatást igénybe vették.

(3) A 9.§ (1) bekezdésében foglalt, valamint a (2) bekezdés c)-e) pontjában foglalt visszafizetési kötelezettségről a támogatást megállapító határozat rendelkező részében rendelkezni kell.

14. § (1) Ha a szerződés érvényes megkötését követően a teljesítés olyan okból válik lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, a szerződés megszűnik és az eredeti állapotot kell visszaállítani.

 

Záró rendelkezések

15. § (1) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Fábiánsebestyén Község Önkormányzatának 9/2000. (IV.10.) számú rendelete hatályát veszti.

(2) E rendelet rendelkezéseit a rendelet hatálybalépését követően igényelt támogatásokra kell alkalmazni. A rendelet hatálybalépése előtt kiadott építési engedély alapján kezdett építkezés, a rendelet hatálybalépése előtt kötött adás-vételi szerződések alapján megszerzett ingatlanok tekintetében a rendelet szabályai nem alkalmazhatók, ezen ingatlanokra e rendeletben meghatározott lakástámogatás nem adható.

Fábiánsebestyén, 2006. február 14.

A rendelet kihirdetve: Fábiánsebestyén, 2006. február 21.

Loading...

Az oldal használatával hozzájárul a cookie-k használatához. További információ

Cookie-k (sütik) használatának szabályzata 1. Cookie-k használatának szabályzata Ez a szabályzat a Fábiánsebestyén Községi Önkormányzat. (székhelye: 6625 Fábiánsebestyén, Szabadság tér 2, adószám: 15726755-2-06) által fenntartott weboldalak cookie-jaira vonatkozik. 2. Mik a cookie-k? A cookie egy kisméretű fájl, mely csak betűket és számokat tartalmaz, és ami egy felhasználó számítógépén, mobiltelefonján vagy egyéb, Internetes hozzáférést biztosító eszközén tárolható. A cookie egy információcsomag, amelyet az adott webszerver küld a böngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek minden, a szerver felé irányított kérés alkalmával. A sütik „passzívak”, azaz nem tartalmaznak futtatható állományokat, vírusokat, illetve kémprogramokat (spyware), valamint nem férnek hozzá a felhasználó merevlemezének adataihoz. 3. Mire használhatóak a cookie-k? Ezek a fájlok lehetővé teszik a felhasználó Internetezésre használt eszközének felismerését, és ezáltal releváns, a felhasználó igényeihez igazított tartalom megjelenítését. A sütik a felhasználó számára egyszerűbb böngészést biztosítanak, és elősegítik, hogy az Fábiánsebestyén Községi Önkormányzat a felhasználó számára minél kényelmesebb szolgáltatásokat nyújtson. Ezek közé tartoznak az online adatbiztonsággal kapcsolatos igények vagy a releváns reklámok. Ugyanakkor bizonyos – anonim – statisztikák elkészítéséhez is használhatóak, melyek értékes információkkal szolgálnak az Fábiánsebestyén Községi Önkormányzat-nak a felhasználók oldalhasználati szokásaival kapcsolatosan. A kapott statisztikai eredményeket felhasználva tudjuk az oldal szerkezetét és tartalmát az igényeknek megfelelően alakítani, mindezt a felhasználók anonimitásának megőrzése mellett. 4. Milyen cookie-kat használunk? Az Fábiánsebestyén Községi Önkormányzat kétféle sütit használ: időszakosat valamint állandót. Előbbiek olyan ideiglenes fájlok, melyek a bejelentkezett időszak végéig vagy az alkalmazás (böngésző) bezárásáig maradnak a felhasználó eszközén. Az állandó cookie-k pedig a paraméterükben meghatározott ideig (vagy manuális törésükig) vannak jelen a felhasználó eszközén. 5. Mire használják a cookie-kat a weboldalalak? Egy látogatás során a weboldal a következő célból helyezhet el cookie-kat a felhasználó Internetezésre használt eszközén: – Weboldal teljesítménymérés – Böngészés-elemzés – Geotargeting – Feliratkozási szokások mérése – Megfelelő termékek ajánlása – Releváns reklámszolgáltatások megjelenítése 6. Tartalmaznak a cookie-k személyes adatokat? A legtöbb süti hatékony működéséhez semmilyen személyes jellegű adat nem szükséges. Ennek megfelelően az esetek döntő többségében a cookie nem azonosítja az adott felhasználót. A cookie-k használata során összegyűjtött személyes adatok kizárólag olyan célból használhatók fel, hogy bizonyos funkciók használatát megkönnyítsék a felhasználó számára. Ezek az adatok olyan módon vannak tárolva, hogy azokhoz jogosulatlan személyek nem férhetnek hozzá. 7. A cookie-k törlése A weboldalak eléréséhez használt böngészőprogramok alapértelmezett esetben engedélyezik a sütik elhelyezését az eszközre. Ezek a beállítások azonban megváltoztathatók úgy, hogy a cookie-k automatikus kezelését a böngésző blokkolja, vagy minden esetben értesíti a felhasználót, ha az eszközre cookie-t küldtek. A sütik kezelésére vonatkozó információk a böngésző beállításai között találhatóak. Fontos tudni, hogy a cookie-k használatának tiltása/korlátozása negatívan befolyásolhatja az oldal bizonyos funkcióinak működését. 8. Miért fontosak a cookie-k az interneten? A cookie-k az Internet hatékony működésének központi elemét képezik, hiszen hozzásegítik a felhasználót a kényelmes böngészéshez, az általuk megismert igények és érdeklődési körök révén. A sütik korlátozása, vagy tiltása lehetetlenné teheti bizonyos weboldalak használatát. A cookie-k korlátozása, vagy tiltása nem jelenti azt, hogy Ön többé nem kap online reklámokat; mindössze annyit ér el ezzel, hogy a megjelenő reklámok nem veszik figyelembe a böngészési szokásait, így nem igazodnak igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány példa a sütik használatára (melyekhez nem szükséges egy felhasználó azonosítása egy felhasználói felület segítségével): • A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése. • A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok. • Jelszavak megjegyzése. • Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók). • Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon. • A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése. • Analitikai jellemzők mérése és optimalizálás. Egy weboldal forgalmának mérése, a letöltött tartalom vizsgálata, valamint annak meghatározása, hogy a felhasználó honnan érkezett a weboldalra (pl.: keresőn keresztül, közvetlenül, más weboldalról, stb.). A weboldalak azért végzik ezeket a látogatottsági elemzéseket, hogy a felhasználók számára minél jobbá tegyék az oldalt. 9. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők A cookie-k NEM vírusok! A cookie-k egyszerű szöveg típusú formátumot használnak, nem kódrészle-tekből állnak, így nem futtathatók automatikusan. Következésképp, nem másolhatók és nem feleltethetők meg más hálózatokban az újrafuttatáshoz. Mivel ezeket a funkciókat nem képesek ellátni, így nem tekinthetőek programoknak (így vírusoknak sem). A sütik azonban használhatók negatív célokra is. Mivel a felhasználó igényeire és navigálási előzményeire vonatkozó információkat tárolnak, így egy adott weboldalon akár spyware-ként is használhatók. Ennek megfelelően számos antivírus program a cookie-kat folyamatosan törlésre ítéli a különféle számítógép-átvizsgálási folyamatok (teljes rendszervizsgálat, valós idejű védelem, stb.) során. Általában a böngészőkben olyan adatbiztonsági beállítások vannak, melyek lehetővé teszik adott oldalak által elhelyezett cookie-k szintű elfogadását, azok érvényességi idejének meghatározása és automatikus törlése mellett. A cookie-khoz kapcsolódó egyéb biztonsági vonatkozások: Mivel a személyazonosság védelme fokozottan fontos és minden Internetes felhasználó alanyi joga, ezért tudni kell, hogy a sütik használata során milyen aggályok merülhetnek fel. Mivel a cookie-kon keresztül folyamatosan áramlik az információ a weboldal és a böngésző között mindkét irányba, így ha egy támadó (hekker) beavatkozik az adattovábbításba, úgy a süti által tárolt információk lekövethetők. Amennyiben a böngészés kódolatlan Internet-elérési hálózaton keresztül történik (pl. megfelelő titkosítással nem rendelkező WiFi hálózat), úgy a támadás valószínűsége jelentősen megnő. További – cookie-k felhasználásán alapuló – támadási felületet szolgáltathatnak a sütik szerver oldali beállítási hiányosságai. Ha egy weboldal nem követeli meg a böngészőtől, hogy az kizárólag kódolt csatornán keresztül kommunikáljon, úgy a támadók ezt a biztonsági rést kihasználva információkat nyerhetnek ki a sütikből. A támadók a kinyert adatokat más weboldalakhoz való – illetéktelen – hozzáféréshez használhatják fel. Emiatt lényeges, hogy figyelmesen megválasszuk a legmegfelelőbb személyes adatvédelmi módszert. Tanácsok a cookie-kon alapuló biztonságos és felelősségteljes navigáláshoz: Mivel a legnagyobb és leglátogatottabb weboldalak használnak sütiket, így ezek jelenléte/használata szinte kikerülhetetlen. A cookie-k teljes letiltása esetén a felhasználó nem tud használni számos népszerű oldalt, mint például a Youtube, a Gmail, a Yahoo és számos egyéb oldal. Az alábbi néhány tanács segítséget nyújt a cookie-k engedélyezése mellett is biztonságos és gondtalan böngészéshez: • Szabja személyre a böngésző beállításait a cookie-kra vonatkozóan úgy, hogy azok használata az Ön számára még kényelmes Internetezést biztosítva is biztonságos legyen. Ha számítógépét csak Ön használja, úgy hosszabb lejárati időt is beállíthat a böngészési előzmények rögzítésére, illetve a személyes adatok eltárolására vonatkozóan. Amennyiben számítógépét megosztja másokkal, akkor érdemes a böngésző által megjegyzett adatokat minden használatot követően törölni (létezik automatizált megoldás, amely a program bezárásakor automatikusan elvégzi a törlést). Ezáltal lehetősége van arra, hogy biztonságos keretek között látogasson meg olyan oldalakat, melyek cookie-kat helyeznek el a számítógépen. Rendszeresen frissítse a kémprogramok elleni programok adatbázisát. Sok esetben a kémprogramok ellen védő szoftverek valós időben figyelik a böngészést és figyelmeztetnek, amennyiben nem biztonságos oldalt kíván betölteni a felhasználó (adott beállítás mellett akár automatikusan blokkolhatják azok betöltését). Ennek a szolgáltatásnak köszönhetően a felhasználó nem, vagy csak szánt szándékkal, juthat el olyan oldalra, ahol potenciális veszélynek (kibertámadásnak) van kitéve. Éppen ezért fontos, hogy böngészője és antivírus programja is mindig az elérhető legfrissebb verziójú legyen. A támadások jelentős hányada a böngésző biztonsági résein keresztül történik. Minél régebbi verziójú egy böngésző, annál több ilyen gyenge pont található meg benne. Mivel szinte minden nagyobb hazai és nemzetközi weboldal használ cookie-kat, így használatuk szinte elkerülhetetlen. Amennyiben ismeri a sütik alapvető működési mechanizmusát, úgy el tudja végezni azokat a beállításokat, amelyek mellett kényelmesen, ugyanakkor biztonságosan tud böngészni az Interneten. A cookie-k tiltását vagy visszautasítását csak bizonyos – nehezen hozzáférhető és használható – weboldalak alkalmazzák. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a sütik tiltása nem jelenti azt, hogy Ön többé nem kap/lát online reklámokat az egyes weboldalakon. A széles körben használt böngészőprogramokban elérhető olyan beállítás, amely lehetővé teszi adott cookie permanenst elutasítását. Ezen kívül akár az is beállítható, hogy csak adott weboldaltól fogadjon el a számítógép sütiket. A sütik letiltása nyomán akár az is megtörténhet, hogy nem hagyhat kommentet egy adott weboldalon. Manapság már minden széles körben használt böngésző lehetőséget kínál a sütikezelés személyre szabására. Ezek a beállítások a böngészőben rendszerint az „Opciók” vagy „Beállítások” menün belül találhatók.

Bezár